"Jobb ízű a falat, ha mindnyájan esznek." (Arany János: Családi kör) ♥ ☼ ♥ ☼ ♥ ☼ ♥ ☼ ♥ ☼ ♥ "Miközben mosogatsz, imádkozz ! Adj hálát a mosogatni való tányérokért, hiszen ez azt jelenti, hogy volt bennük étel, hogy tápláltál valakit, hogy szeretettel gondoskodtál valakiről: főztél és asztalt terítettél. Képzeld el, hány ember van a Földön, akinek nincs mit elmosnia, vagy nincs kinek megterítenie." ( Paulo Coelho ) ♥ ☼ ♥ ☼ ♥ ☼ ♥ ☼ ♥ ☼ ♥ ☼ ♥ "Si mangia per vivere e non si vive per mangiare - Nem azért élünk, hogy együnk, azért eszünk, hogy éljünk." ♥ ☼ ♥ ☼ ♥ ☼ ♥ ☼ ♥ "Ne úgy gyűjtsd a recepteket vagy vacsoraélményeket, mint egy lepkegyűjtő ! Élvezd amit csinálsz." (A. Bourdain) ♥ ☼ ♥ ☼ ☼ ♥ ☼ ♥ ☼ ♥ ☼ ♥ ☼ ♥ ☼ ♥ ☼ ♥ ☼ ♥ ♥ ☼ ♥ ☼ ♥ ☼ ♥ ☼ ♥ ☼ ♥ ☼ ♥ ☼ ♥ ☼ ♥

2016/11/07

Keszőcés lepény


 
Hozzávalók:
1,5 dl tej, 1 tojás sárgája, 5 dkg vaj, kevés cukor, csipet só, 30 dkg liszt és 3 dkg élesztő. 
Az élesztőt a tejben felfuttatni, majd a maradék alapanyagot összegyúrni, 20-30 percig kelni hagyni.  Magozott szilvát megpárolni az kerül rá a tepsiben szétterített tésztára. A tetejére pedig rászórni a 10-15 dkg őrölt, cukros mákot. 180 fokos sütőben 15-20 perc alatt készen is van. 

Nagyon-nagyon finom ! 
Olyan igazi régi, nagymamás lepény :)



A fenti receptet - egy kedves leírással egyetemben - az egyik facebook csoportban olvastam.
Íme, az eredeti, szívmelengető bejegyzés:

Gasztrohangulat Toll És Fakanál, 
Mert emlékezni sokféle módon lehet - nem vagyok a sírhelyek közelében, nincs lehetőségem kimenni és elidőzni a fejfákra meredve könnyes szemmel de mégis ki akartam fejezni a tiszteletemet az ősök felé. Üknagyanyám kedvenc desszertje volt a keszőcés lepény minthogy mák termesztéssel foglalkoztak és a házuk mögötti területen alma és szilvafák sorakoztak. A legenda szerint kedvenc időtöltése volt a még gőzölgő friss lepénnyel kiülni a diófa alatti sámlira és figyelni a templom tornyát. Aztán jött a viharos évszázad, a Nagy Háború után pedig búcsút kellett intsen a szilvafáknak és a mákültetvénynek. De a keszőcés lepény megmaradt kedvencnek, mára pedig misztérium övezi a családban.
Tok Lilla a fejfa szerint 1948-ban hunyt el, de amikor az ő kedvencét készítem, ott van velem a tészta gyúrásánál, velem együtt fúrja bele az ujjait a zacskó mákba és velem együtt égeti meg a nyelvét a gőzölgő lepénnyel. 
Recept: A tészta roppant egyszerű - 1,5 dl tej, 1 tojás sárgája, 5 dkg vaj, kevés cukor, csipet só, 30 dkg liszt és 3 dkg élesztő. Az élesztőt a tejben felfuttattam, majd a maradék alapanyagot összegyúrtam, 20-30 percig kelni hagytam. Mivel én nem csinálok külön lekvárt, ezért a magozott szilvát megpárolom az kerül rá a tepsiben szétterített tésztára. A tetejére pedig rászórom a 10-15 dkg őrölt, cukros mákot. 180 fokos sütőben 15-20 perc alatt készen is van. Jó étvágyat hozzá és értesíts ha elkészíted."
 Itt is köszönöm szépen a receptet  Gasztrohangulat Toll és Fakanál  :)





2 megjegyzés:

  1. Örömmel láttam meg itt gyermekkorom kedvenc sütijét.Nálunk Tolnán nem pároljuk meg a szilvát előtte, kimagozva nyersen szórjuk a tésztára.Télen szilvalekvárral szoktuk készíteni.És mint az előző bejegyzésben ,hasonlóak az emlékek, mi is hányszor égettük meg a szánkat a mama szilvás lepényével!(aminek errefelé van egy kissé obszcén neve is)Egy rövidke történet is fűződik hozzá,amit anyu gyakran emleget ha ez készül.Óvodások voltunk unokatestvéremmel amikor a lepényt hűlni tették ki.Először csak kicsit kóstolgattuk,majd egyre jobban belemelegedtünk és kézzel kanalaztuk le a tetejéről a mákos szilvát.Amikor anyukám meglátta a sütit vagy ami megmaradt belőle, meg minket, nem tudta sírjon vagy nevessen.Szerintem aki kipróbálja,máskor is fog készíteni!Hétvégén lesz nálunk úgy érzem!Jó sütést mindenkinek!Köszönet Ágnesnek a sok jó receptért!

    VálaszTörlés
  2. Kedves Ilona !
    Számomra öröm, hogy a bejegyzésem ilyen kedves emléket idézett fel. Nagyon aranyos a történet, szinte láttam magam előtt a mákos-szilvát csemegéző kisgyerekeket :)
    Legközelebb én sem párolom meg előre a szilvát (szerencsére van pár csomag felezett a fagyasztóban), illetve majd szilvalekvárral is kipróbálom, biztos vagyok benne, hogy úgy is nagyon finom lesz.
    Köszönöm a látogatást, örülök, ha tetszenek a receptek.
    További jó sütést-főzést kívánok !
    Üdvözlettel: Ágnes:)

    VálaszTörlés